Z dějinUmění

Atelier 6/1995, str. 3

Dr. Pavel Petřík
Pokračování kauzy Turek verzus Chalupecký



Známý pražský advokát žen Radek Váňa se ve své poslední kauze ujímá pro změnu tiskem nepochopeného Filipa Turka. Ve svém článku Turek verzus Chalupecký v Ateliéru č. 2/95 obhajuje jeho první samostatnou výstavu v Galerii MXM, o které si tisk dovolil napsat, že "sice nepostrádá vtip a nápad, ale v podstatě zůstává úsměvnou, ale nudnou hrou".

Turek umístil do komiksových bublin banálních kresbiček myšlenky Jindřicha Chalupeckého. Chalupeckého precizní formulace principu tvorby a postavení umělce, kterým umělec rozumí a nechápe je jako vyvyšování nad obyčejný dav a volání po výjimečnosti, ani jako svoji intelektuální nadřazenost, nýbrž jako úděl, žalobce Váňu děsí. A proto spolu s tureckým davem mladých českých aranžérských dandyů rozhořčen volá: "Byl Chalupecký skutečně takový? Jak to, že jsme si toho nevšimli dřív?" (těch nesmyslů) " Je možné, že jsme se tak rychle změnili?"

Milý Váňo, člověk se nezměnil, duch zůstává duchem, neduch neduhem. Nezměnila se ani podstata umění, jenom jeho podoba. A možná narůstá počet těch, kteří nemají co kloudného říci, a tak používají myšlenek druhého s tím, že je ovšem komolí a v pitvorných bublinách ze sebe vyfukují. Například jedna z "nejidiotštějších" Chalupeckého bublin: "Umělec nikdy neví, nemůže vědět, kam a k čemu jeho práce směřuje, jaké bude jeho dílo. Jenom epigon, eklektik, akademik ví napřed, co chce - totiž, že chce udělat něco, co tu už bylo, opakovat, napodobit ten či onen svůj vzor." A Váňa obhajuje svého klienta proti myšlenkám Chalupeckého: Turek vždycky ví a musí vědět, kam a k čemu směřuje, ví přesně, jaké je jeho dílo. Chce nás rozesmát, pobavit, chce dělat dobré vtipy. Také ví, že v dnešním pluralitním světě zastaralé myšlenky a překonaný osobní přístup k tvorbě již neobstojí. Vyčkejme tedy verdikt soudní poroty. Sám za sebe doporučuji plné osvobození Filipa Turka od nelehkého údělu umělce.


Dr. Pavel Petřík (Český ústav uměleckého soudnictví)


© Filip Turek 1999